Δευτέρα 29 Οκτωβρίου 2012

ΕΝ. Β΄. ΚΕΦ. 8: Ο Ρήγας Βελεστινλής και ο Αδαμάντιος Κοραής




ΚΕΦ.8: Ο Ρήγας Βελεστινλής και ο Αδαμάντιος Κοραής
            Ρήγας Βελεστινλής (Φεραίος)
  • Γεννήθηκε το 1757 στο Βελεστίνο της Θεσσαλίας ( Φερές). Ήταν γιος εμπόρου.
  • Μπήκε στην υπηρεσία των Φαναριωτών στην Κωνσταντινούπολη.
  • Μετανάστευσε στο Βουκουρέστι ως γραμματέας του ηγεμόνα της Βλαχίας.
  • Επηρεάστηκε από τις ευρωπαϊκές ριζοσπαστικές ιδέες.
  • Έκανε κύριο στόχο του την απελευθέρωση της πατρίδας.
  • Το 1790 ταξίδεψε στη Βιέννη.
Το όραμα του Ρήγα ήταν η συνεργασία των υπόδουλων βαλκανικών λαών για την απελευθέρωσή τους από τον οθωμανικό ζυγό και η δημιουργία ενός ευνομούμενου δημοκρατικού κράτους στο οποίο θα κυριαρχούσε η ελληνική γλώσσα και παιδεία
Συγγραφικό – εκδοτικό έργο
  • Εξέδωσε γαλλικά μυθιστορήματα μεταφρασμένα στη δημοτική.
  • Βιβλίο Φυσικής για σχολική χρήση.
  • Τη «Χάρτα της Ελλάδος», έναν τεράστιο χάρτη της Ελλάδας.
  • Μια εικόνα του μέγα Αλέξανδρου.
  • Πολλά άλλα έργα
  • Τον Θούριο. Έναν φλογερό επαναστατικό ύμνο που συγκίνησε πολλούς νέους της εποχής και έγινε σύμβολο του αγώνα για την ελευθερία.
Οι Αυστριακοί συνέλαβαν τον Ρήγα και τους συνεργάτες του το Δεκέμβριο του 1797. Λίγο αργότερα τον παρέδωσαν με του επτά συντρόφους του στους Τούρκους, οι οποίοι τους θανάτωσαν και τους έριξαν στον ποταμό Δούναβη.
Αδαμάντιος Κοραής
  • Καταγόταν από πλούσια οικογένεια της Χίου.
  • Γεννήθηκε στη Σμύρνη το 1748.
  • Φοίτησε στην Ευαγγελική Σχολή της Σμύρνης.
  • Εγκαταστάθηκε μόνιμα στη Γαλλία όπου σπούδασε ιατρική.
  • Γνώρισε τη Γαλλική επανάσταση και τις φιλελεύθερες ιδέες της.
Ασχολήθηκε με
·                  Την αντιγραφή, την επιμέλεια και τη δημοσίευση χειρογράφων αρχαίων Ελλήνων συγγραφέων
Ο Κοραής συνέβαλε σημαντικά στην ιδεολογική προετοιμασία της Μεγάλης Επανάστασης με ποιήματά του, όπως το «Σάλπισμα Πολεμιστήριον» , αλλά και με συμβουλευτικές επιστολές του κατά τη διάρκεια της Επανάστασης

Ο Κοραής πίστευε ότι για να ελευθερωθεί το ελληνικό έθνος, έπρεπε πρώτα να φωτισθεί διαμέσου της παιδείας, με κατάλληλη μέθοδο διδασκαλίας και χρησιμοποιώντας μια νέα ελληνική γλώσσα, με απλούστερη μορφή από την αρχαία. Η απήχησή του ήταν μεγάλη και πολλοί δάσκαλοι ζητούσαν τις συμβουλές του.
Επίσης πρότεινε τη χρήση μιας γλώσσας που θα είχε ως βάση την καθομιλουμένη γλώσσα της εποχής από την οποία θα είχαν αφαιρεθεί οι ξένες λέξεις και οι διάφορες ιδιωματικές εκφράσεις.

">

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου